دانلود دفترچه سوالات استخدامی آموزش و پرورش 96 و مابعد
لینک دانلود: دانلود اصل دفترچه سوالات آزمون استخدامی آموزش و پرورش
بخشی از فایل
در زیر بخشی از سوالات استخدامی آموزش و پرورش مربوط به آزمون سال 89 آمده است:
- ریشه بتپرستی و شرک جدید آن است که برخی از انسانها، در عین قبول داشتن خداوند، ..................
1) دین و دستورات آن را در متن زندگی خود وارد نمیکنند و تمایلات دنیایی و نفسانی خود را اصل قرار میدهند.
2) در انتخاب نوع پوشش، نوع غذا، نوع تفریح و مشاهده فیلمها از الگوهای غیردینی استفاده میکنند.
3) آنچنان به امور دنیوی سرگرم شدهاند که خدا را فراموش کرده و خداوند بر قلب آنها جایگاهی ندارد.
4) گرفتن اربابهای جز خداوند و روی آوردن به دنیا و آن را به عنوان وسیله محور زندگی قرار میدهند.
- انسان برای دستیابی به یک هدف درست که سعادت و کمال او را تأمین کند، نیازمند کدام مورد است؟
1) هدایت عقلانی و هدایت عمومی 2) هدایت خاص و فرستادگان الهی
3) تعقل و اختیار و هدایت عمومی 4) تعقل و اختیار و فرستادگان الهی
- آیۀ شریفۀ (ان اصلاه کانت علی المؤمنین کتاباً موقوتاً)، به کدام یک از اسرار نماز اشاره دارد؟
1) اخلاص 2) پرهیز از گناه
3) وقتشناسی 4) یاد خدا
- از دقت در آیه شریفۀ (اولم یرو انّ الله الذی خلق السّماوات و الارض و لم یعی بخلقهنّ بقادر علی ان یحیی الموتی)، کدام مفهوم به دست میآید؟
1) امکان معاد در پرتو قدرت خداوند 2) ضرورت معاد در پرتو قدرت خداوند
3) امکان معاد با مطالعه در طبیعت و تحول آن 4) ضرورت معاد با مطالعه در طبیعت و تحول آن
- با توجه به آیۀ شریفۀ (کتب علیکم اذا حضر احدکم الموت ان ترک خیراً ...)، کدام دستورات الهی است که هر مسلمانی هنگام مرگ باید انجام دهد؟
1) اگر گناهی انجام داده است، باید توبه نماید. 2) اگر حتی بر عهدهاش است، باید وصیت نماید.
3) از بستگان خود، طلب حلالیت کند. 4) شهادتین را بر زبان جاری کند.
- به بیان امام صادق (ع)، پوشیدن لباس نازک و بدننما نشانه کدام مورد است و امام علی (ع)، کدام مورد را، «جنگ با خدا برخاستن»، معرفی کردهاند؟
1) حقارت و ذلت انسان – خود را برای دیگران بیاراید و گناه انجام دهد.
2) سستی و ضعف دین – خود را برای دیگران بیاراید و گناه انجام دهد.
3) حقارت و ذلت انسان – کنترل نگاه از نامحرمان را نداشته باشد.
4) سستی و ضعف دین – کنترل نگاه از نامحرمان را نداشته باشد.
- اولین ثمره و بالاترین میوه اخلاص به ترتیب کدام است؟
1) احساس اطمینان و آرامش روانی – احساس لذت واقعی کسب زیباییهای معنوی
2) احساس اطمینان و آرامش روانی – دیدار محبوب حقیقی و تقرب به پیشگاه او
3) عدم نفوذ شیطان در انسان – احساس لذت واقعی و کسب زیباییهای معنوی
4) عدم نفوذ شیطان در انسان – دیدار محبوب حقیقی و تقرب به پیشگاه او
- از آیۀ شریفۀ (و ما منّا الا له مقام معلوم) کدام مفهوم دریافت میگردد؟
1) فرشتگان از جایگاه و رتبه خاصی برخوردارند. 2) پیامبران از جایگاه و رتبه خاصی برخوردارند.
3) مقام فرشتگان، از انسانها برتر است. 4) مقام پیامبران از فرشتگان برتر است.
- کدام مورد از ارکان نماز است؟
1) قیام بعد از رکوع 2) قرائت سوره حمد
3) قیام قبل از رکوع 4) نشستن بین دو سجده
- طاق بستان، در کدام یک از استانهای ایران قرار دارد؟
1) ایلام 2) کردستان
3) کرمانشاه 4) همدان
- آثار تاریخی شوش، متعلق به کدام استان ایران است؟
1) اصفهان 2) خوزستان
3) خراسان جنوبی 4) یزد
- کتاب «معاد»، از آثار کدام یک از بزرگان انقلاب است؟
1) دکتر شریعتی 2) آیتا... طالقانی
2) آیتا... مطهری 4) آیتا... دستغیب
- روز جهانی قلم و روز قلم در ایران، به ترتیب چه روزهایی هستند؟
1) 14 اردیبهشت – 16 تیر 2) 14 تیر – 16 اردیبهشت
3) 16 اردیبهشت – 14 تیر 4) 26 تیر – 24 تیر
- کدام یک از بزرگان، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به عنوان نماینده اول مردم استان فارس به مجلس خبرگان راه یافت؟
1) شهید آیتا... دستغیب 2) شهید آیت... بهشتی
3) شهید دکتر باهنر 4) آیتا... مرعشی نجفی
- براساس قانون جرایم رایانهای، کدام یک از موارد زیر، موظف به بحث و تبادلِ نظر در خصوص فیلتر شدن وبلاگها است؟
1) وزارت اطلاعات
2) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
3) وزارت ارتباطات و فنّاوری اطلاعات
4) کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانهای
- در سند چشمانداز 1404، دستیابی به جایگاه اول اقتصادی، علمی فناوری با تأکید بر کدام مورد است؟
1) ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به
2) جایگاه نخست در جذب سرمایهگذاری خارجی در منطقه
3) افزایش درآمد سرانه و تولید ناخالص ملی
4) بیشترین میزان جذب توریسم
- تلاش در جهت رفع دغدغههای شغلی و ازدواج جوانان ذیل کدام یک از امور فرهنگی در برنامه چهار توسعه ذکر شده است؟
1) تقویت بنیاد خانواده 2) ایجاد نظام جامع تأمین اجتماعی
3) تقویت هویت ملی جوانان 4) ایجاد محیط و ساختار مناسب حقوقی
- در برنامه چهارم توسعه، اهتمام جدی به زبان فارسی در کنار کدامیک از موارد زیر مطرح شده است؟
1) مقایسه با تهاجم فرهنگی
2) سالمسازی فضای فرهنگی
3) گسترش فعالیت رسانههای ملی
4) آگاهی کافی درباره تاریخ، فرهنگ، تمدن و هنر ایرانی – اسلامی
- نهاد نظارتکننده بر انتخابات شوراهای محلی کدام است؟
1) شورای نگهبان 2) مجلس شورای اسلامی
3) وزارت کشور 4) سازمان بازرسی کل کشور
- رئیس شورای بازنگری قانون اساسی، کدام مقام است؟
1) مقام معظم رهبری 2) رئیس جمهور
3) رئیس قوه قضائیه 4) فرد منصوب مقام معظم رهبری
- رئیس مجلس، چه نوع نظارتی بر مصوبات قوه مجریه دارد؟
1) قانونی 2) قضایی
3) سلسلهمراتبی 4) اداری
هوش و توانمندیهای عمومی:
راهنمایی: متن زیر را به دقت بخوانید و صحیحترین پاسخ را برای 3 سوال بعدی انتخاب کنید و در پاسخنامه علامت بزنید.
شخصیسازی محیط یادگیری در یادگیری الکترونیکی امری بسیار حیاتی تلقی میشود. به بیان دیگر بدون رویکردهای تطبیقپذیری، یادگیری مؤثر اتفاق نمیافتد. به دلیل نبود شخصیسازی مناسب در نظامهای آموزش الکترونیکی، این نظامها نتوانستهاند به نحوی شایسته پاسخگوی روند رو به رشد ؟؟؟؟؟؟؟ و رضایت تحصیل باشند. [1]
محیطهای یادگیری هوشمند محیطی را فراهم میکند که با کمک آن میتوان کاربران را هنگام کار با رایانه پایش کرد و به آنها در انجام وظایف و تکالیفشان یاری رساند، ضمن اینکه این محیط با ایجاد بازخوردی متناسب به یاددهنده کمک میکند تا راهنمایی مناسبتری را به یادگیرنده ارائه کند. به طوری که با صرف کمترین زمان، بیشترین کارایی را داشته باشد. از دیگر ویژگیهای محیط یادگیری شخصیشده، تسهیل در دسترسی به منابع شخصیشده و به کارگیری سیستمهای توصیهگر در ارائه توصیههای مناسب است. بنابراین، وجود بازخورد از طرف یادگیرنده و پیشنهاد یک سیستم توصیهگر مبتنی بر ویژگیهای یادگیرنده و دانش یادهنده، راهگشاست.
[2] به کارگیری سیستمهای توصیهگر در تجارت الکترونیکی بسیار گسترده است، ولی کاربرد آن در آموزش الکترونیکی سابقه چندانی ندارد. تمرکز سیستمهای توصیهگر در محیط آموزش الکترونیکی به ارائه محتوای درسی شخصیشده براساس اولویتهای کاربر خلاصه میشود.
[3] به واقع، اگر توصیهای ارائه شود که یادگیرنده قبلاً آن را دریافت کرده باشد و یا به آن نیازی نداشته باشد، به کاهش نگرش مثبت وی به توصیهها و بیتوجهی به آنها میانجامد. به همین دلیل، لازم است سامانههای توصیهگر در ارائه توصیه به یادگیرندگان، از دقت بالایی برخوردار باشند که به کارگیری منطق فازی در کاهش عدم قطعیت و ارائه توصیههایی مبتنی بر مدل یادگیرندهی قابل اعتقاد، راهگشاست.
از طرف دیگر تحقیقات نشان میدهد که یادگیرندگان ضعیف، بیشترین منفعت را از سیستمهای تطبیقی میبرند. [4] برای نیل به این هدف، باید مدلی از دانش یادگیرنده به همراه اهداف و اولویتهای یادگیری و توصیههای مبتنی بر دانش پیشین، فرایند و اهداف یادگیری طراحی شود تا بتواند ضامن موفقیت تحصیلی باشد. همچنین، در نظر گرفتن توانایی یادگیرنده و تطبیق محتوا و آزمونها با توانایی وی، عملکرد و کیفیت یادگیری یادگیرنده را افزایش خواهد داد. لازمهی تحقق این امر، شناخت کافی و جامعی از یادگیرنده است. نظریات مختلفی در این مسیر راهگشاست که مهمترین آنها، نظریات سبک یادگیری و سبک شناختی برای تفسیر تفاوتهای فردی و خلق مدل یادگیرندۀ شخصیشده و نیز نظریه پرسش و پاسخ برای تطبیق آزمونها و درسپارها با توانمندی یادگیرنده است.
- موضوع اصلی متن، کدام است؟
1) یک ضرورت اصلی در یادگیری الکترونیکی
2) ویژگیهای مشترک نظامهای آموزش الکترونیکی
3) یکی از نظریات مؤثر درباره افزایش کارایی محیطهای یادگیری هوشمند
4) چگونگی بهرهمندی گروههای مختلف یادگیرندگان، از محیطهای یادگیری هوشمند
- براساس متن، کدام مورد از ویژگیهای محیطهای یادگیری هوشمند است؟
1) یک سویه بودن رابطه یادگیرنده و سیستم توصیهگر
2) تعامل میان یادگیرندگان در حین انجام تکلیف
3) سرعت بیشتر و هزینه کمتر فرایند یادگیری
4) عملی بودن ارزیابی عملکرد کاربر
- جمله زیر، در کدام یک از بخشهای متن که با شماره مشخص شدهاند، قرار میگیرد؟
«کیفیت توصیهها در محیط آموزش الکترونیکی، بسیار حائز اهمیت است.»
1) [1] 2) [2]
3) [3] 4) [4]
79- هدف نویسنده از اشاره به منطق فازی و مدل یادگیرندۀ قابل اعتماد، در پاراگراف سوم، کدام است؟
1) ارائه راهحل برای مشکلی که قبل از آن، مورد بحث قرار گرفته است.
2) مقایسه تأثیر آنها بر کیفیت توصیهها در محیط آموزش الکترونیکی
3) ارائه مثالهایی از نظریات مؤثر که در ادامه متن مورد بحث قرار میگیرند.
4) معرفی آنها به عنوان روشهای بررسی نگرش یادگیرندگان به توصیههای یاددهنده
راهنمایی: برای پاسخگویی به سؤالهای 80 تا 83، لازم است موقعیتی را که در هر سؤال مطرح شد، مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و سپس گزینهای را فکر میکنید پاسخ مناسبتری برای آن سؤال است، انتخاب کنید. هر سؤال را با دقت بخوانید و با توجه به واقعیتهای مطرحشده در هر سؤال و نتایجی که بیان شده و بیان نشده ولی قابل استنتاج است، پاسخی را که صحیحتر به نظر میرسد، انتخاب و در پاسخنامه علامت بزنید.