دفترچه سوالات استخدامی کارشناس امور حمل و نقل (تخصصی + عمومی)
لینک دانلود: دانلود دفترچه سوالات تخصصی و عمومی کارشناس امور حمل و نقل
دفترچه بالا همانطور که ذکر شد اصل دفترچه سوالات استخدامی کارشناس امور حمل و نقل در دو بخش تخصصی و عمومی برای آزمون استخدامی 15 تیر 97 دستگاههای اجرایی کشور می باشد.
بخشی از سوالات این دفترچه
- در برخی مواقع، چنانچه دسترسی به داده¬های پیش¬بینی شده در یک مدل تحقیق در عملیات دشوار و یا غیرممکن باشد، چه اقدامی برای تحقق اهداف عملیات می¬باید صورت پذیرد؟
۱) تغییر ساختار ۲) بازسازی مدل
۳) حذف متغیرها ۴) اصلاح توابع
- در ارزیابی اقتصادی طرح¬های حمل و نقل، کدام مورد سرمایه¬گذاری، در انتهای دوره عمر پروژه لحاظ می¬شود؟
1) هزینه کلی (Capital cost) 2) ارزش اسقاطی (Salvage value)
3) ارزش فعلی (Present value) 4) سرمایه¬گذاری اولیه (Initial investment)
- کدام تحلیل، از روش¬های معمول در ارزیابی اقتصادی پروژه¬های حمل و نقل محسوب نمی¬شود؟
1) هزینه دوره عمر ۲) سود – هزینه
۳) ارزش زمانی هزینه ۴) هزینه – کارایی
- در پروژه¬های حمل و نقل کلان شهری، ارزش زمانی پول توسط کدام مورد مشخص می¬شود؟
۱) میزان کارکرد با نرخ بهره ۲) هزینه نگهداری با نرخ بهره
۳) میزان کارکرد با بهره اضافی ۴) هزینه نگهداری با بهره اضافی
راهنمایی: با توجه به اطلاعات زیر، به سؤال¬های ۱۳۹ تا ۱۴۲ پاسخ دهید.
در چارچوب برنامه¬ریزی اقتصادی یک پروژه حمل و نقل شهری، یک مسیر جدید اتوبوسرانی، نیاز به ۱۰ اتوبوس جدید دارد که این اتوبوس¬ها باید ۵۰۰۰۰۰ وسیله نقلیه - کیلومتر در هر سال و حدود ۳۰۰۰۰ وسیله نقلیه - ساعت در هر سال کار کنند. قیمت هر اتوبوس ۳۰۰۰۰۰ واحد مالی و طول عمر هر کدام ۱۰ سال در نظر گرفته شده است. هزینه بهره¬برداری برای هر اتوبوس - ساعت برابر ۵۰ واحد مالی، هزینه نگهداری و سوخت و غیره برای هر اتوبوس به کیلومتر برابر 5/0 واحد مالی منظور می¬شود. ارزش هر اتوبوس پس از ده سال برابر ۲۰۰۰۰ واحد مالی و نرخ بهره سالانه برابر 10 درصد پیش¬بینی می-شود.
- هزینه سرمایه¬گذاری اولیه پروژه، چند میلیون واحد مالی برآورد می¬شود؟
1) پنج 2) چهار 3) سه 4) دو
- هزینه بهره¬برداری و نگهداری سالانه، چند میلیون واحد مالی تخمین زده می¬شود؟
1) 50/1 2) 75/1 3) 50/2 4) 75/2
- ضریب بازگشت سرمایه (CRF)، در این پروژه حمل و نقل کدام است؟ (راهنمایی: (1.05)^10=1.6، (1.1)^10=2.6، (1.15)^10=4.1 و (1.2)^10=2.6)
1) 1425/0 2) 1825/0 3) 1225/0 4) 1625/0
- هزینه طول دوره عمر برای استفاده از این مسیر، چند میلیون واحد مالی پیش¬بینی می¬شود؟
1) 85/13 2) 85/15 3) 85/17 4) 85/19
- در توسعه حمل و نقل عمومی، درآمد ناخالص، معمولا تحت چه عنوانی در قالب یک مؤلفه اقتصادی در نظر گرفته می-شود؟
۱) افزایش سطح مطلوبیت از طریق انجام یک سرمایه¬گذاری بدون ریسک
۲) تعدیل هزینه¬ها بر پایه تغییر شاخص قیمت¬های مصرف کننده
۳) سرمایه¬گذاری متغیر با سود خالص افزایشی و هزینه کاهشی
۴) مقدار جبرانی در برابر هزینه متصدیان حمل و نقل عمومی
- احداث یک جاده میانبر برون¬شهری، طول مسیر فعلی را به اندازه ۳ کیلومتر کوتاه¬تر و زمان سفر را حدود ۸ دقیقه برای هر سفر کاهش می¬دهد. چنانچه هزینه¬های بهره¬برداری وسایل نقلیه برابر با 2/0 واحد مالی در هر کیلومتر و ارزش زمان مسافران برابر ۵ واحد مالی در هر ساعت و ضریب بار ترافیکی برابر ۳ نفر در هر وسیله نقلیه در نظر گرفته شود، سود حاصل از هر سفر چند واحد مالی برآورد می¬شود؟
1) 6/4 2) 6/3 3) 6/2 4) 6/1
- یکی از مهم¬ترین محدودیت¬ها در تحلیل¬های اقتصادی حمل و نقل، کدام است؟
۱) تعیین کمیت سودها ۲) جلب رضایت سرمایه¬گذاران
۳) تعیین کیفیت تسهیلات ۴) جلب رضایت استفاده¬کنندگان
سیستم¬های حمل و نقل همگانی (عمومی) و هوشمند (ITS)
- در یک سیستم جامع و جا افتاده اتوبوسرانی، فرایند مکان¬یابی مسیرها و طراحی آنها از کدام طريق قابل انجام است؟
۱) اصلاحات و تغییرات کلان ۲) اصلاحات و تغییرات جزئی
۳) محدودیت در فرایند کنترل ترافیک ۴) محدودیت در حمل و نقل غيرهمگانی
- در کدام صورت، نگهداری ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار پیچیده شده و انعطاف¬پذیری تخصیص آنها به مسیرهای مختلف کاهش خواهد یافت؟
۱) چندمنظوره نمودن اکثر مسیرهای حمل و نقل همگانی
۲) یک طرفه کردن اکثر مسیرهای حمل و نقل همگانی
۳) ناوگان در مسیرهای طولانی و شلوغ تردد کند
۴) ناوگان شامل انواع مختلفی از وسایل نقلیه باشد.
- ایجاد حق تقدم برای عبور اتوبوس¬های ناوگان همگانی از چراغ راهنمایی به وسیله یک سیستم هوشمند رادیویی با تجهیزات فتوالکتریک، علی¬رغم تسریع در حرکت سیستم اتوبوس¬ها، ممکن است سبب بروز کدام مشکل شود؟
1) قرار گرفتن اتوبوس¬ها در صف وسایل نقلیه متوقف شده
۲) اختلال در تداوم چراغ¬های هماهنگ شده مسیرهای دیگر
۳) کاهش زمان توقف اتوبوس¬ها در ایستگاه¬های نزدیک تقاطع
۴) افزایش ناخواسته سرعت اتوبوس¬ها و عدم کنترل سرفاصله آنها
- مناسب¬ترین محل برای احداث ایستگاه اتوبوس ناوگان حمل و نقل همگانی نسبت به محل تقاطع¬های نزدیک آن، کدام است؟
1) بعد از تقاطع 2) بین دو تقاطع
3) قبل از تقاطع 4) قبل یا بعد از تقاطع
- در راستای تهیه جدول زمان¬بندی مسیر یک اتوبوس و با توجه به تأثیر تقاضای سرویس بر روی فاصله زمانی بین اتوبوس¬ها، کدام فاصله زمانی و در چه حالتی از زمان¬ها به کار می¬رود؟
۱) کوتاه¬ترین در شلوغ¬ترین ۲) کوتاه¬ترین در خلوت¬ترین
۳) بلندترین در شلوغ¬ترین ۴) بلندترین در خلوت¬ترین
- یک مسیر اتوبوسرانی شهری دارای ۶۰۰ مسافر در ساعت و نسبت گنجایش حداکثر به تعداد کل مسافرین سوار شده برابر 5/0 و حداکثر مقدار قابل قبول برای ضریب بار متوسط برابر 5/1 است. اگر هر اتوبوس ابن مسیر دارای ۶۰ صندلی باشد، فاصله زمانی ظرفیت چند دقیقه برآورد می¬شود؟
1) 20 2) 12 3) 16 4) 18
- کنترل آنی عملیات حمل و نقل عمومی، علاوه بر اجرای برنامه کاری و تصحیح انحرافات برنامه، باید پاسخگوی کدام وضعیت باشد؟
۱) اضطراری ۲) پایداری ۳) مدیریتی ۴) اقتصادی
- امروزه اصلی¬ترین نقش سیستم¬های هوشمند در حمل و نقل همگانی، در کدام بخش متمرکز است؟
۱) سرعت ۲) هدایت 3) ایمنی ۴) ترافیک
- مشکل متداول تجمع اتوبوس¬ها در پایانه¬های حمل و نقل همگانی، معمولا به کدام عامل بستگی دارد؟
1) عدم رعایت برنامه زمان¬بندی حرکت اتوبوس¬ها از جانب رانندگان
۲) عدم وجود سیستم کنترل هوشمند در ایستگاه¬های اصلی
۳) تعداد ایستگاه¬ها در مناطق مرکزی و پر ازدحام شهر
۴) تعداد مسافرین سوار و پیاده شونده در هر ایستگاه
- کدام موارد، از دسته خدمات کاربری سیستم¬های حمل و نقل هوشمند نیستند؟
۱) اطلاع¬رسانی به مسافر و مدیریت ترافیک ۲) فناوری در اشتغال¬زایی و فرایند نوسازی
۳) حمل و نقل همگانی و پرداخت الکترونیک ۴) مدیریت شرایط اضطراری و ایمنی
- تأمين شاخص امنیت با استفاده از سیستم¬های هوشمند در حمل و نقل همگانی، از کدام طريق امکان¬پذیر است؟
۱) دوربین¬های مداربسته ۲) حسگر تنش حرارتی
۳) کنترل هشداردهنده ۴) شناساگرهای لیزری
- از سیستم حمل و نقل هوشمند، بیشتر برای افزایش کارایی کدام مورد می¬توان استفاده کرد؟
۱) ظرفیت حمل بار در شهر ۲) فضای محدود شبکه معابر
۳) تسهیل عبور و مرور پیاده¬ها ۴) دسترسی سریع به مراکز تجاری
- سیستم¬های هوشمند حمل و نقل، با فراهم کردن ساز و کارهای خودکار مدیریت ناوگان همگانی، چگونه به کاهش تولید گازهای گلخانه¬ای و حفظ محیط زیست کمک می¬کنند؟
۱) افزایش سرعت تردد اتوبوس¬ها ۲) کاهش سرفاصله بین اتوبوس¬ها
۳) تنظیم چراغ¬های راهنمایی در تقاطع¬ها ۴) عبور خودروها از مسیرهای بهتر
- کدام¬یک از موارد زیر، می¬تواند به بروز چالش بیشتر در کاربردهای مختلف سیستم¬های حمل و نقل همگانی هوشمند منجر شود؟
۱) یکپارچه نبودن سیستم 2) پیچیده بودن امکانات
۳) به روز نبودن تجهیزات 4) گسترده بودن سیستم
- از اهداف اساسی کاربرد سیستم¬های حمل و نقل همگانی هوشمند، کدام است؟
۱) اصلاح فناوری زیرساخت¬های مرسوم حمل و نقل شهری
۲) اصلاح فرایند برنامه¬ریزی¬های مرسوم حمل و نقل شهری
۳) خودکارسازی مدیریت لحظه¬ای و یکپارچه سیستم حمل و نقل
۴) خودکارسازی مدیریت بحران و بهینه¬سازی سیستم حمل و نقل